Вторник, 23 Април 2024

Мястото на училищното образование е в училището

Мястото на училищното образование е в училището
Публикация   13:51     25 Авг, 2020 /     akcent.bg   /     824

Екранът не може да предаде адекватно емоциите, които действат съвсем различно при живото общуване

   Един от позитивите на пандемията от коронавирус, която ни удари като гръм от ясно небе през март, е, че образованието зае централно място в дневния ред на обществото.

   Принудителното дистанционно обучение засили присъствието на темата в родните медии, особено в телевизията. Учителите, подобно на медицинските сестри и лекарите, най-сетне започнаха да получават признание за работата, която извършват. От своя страна много родители се ангажираха по-тясно с обучението на децата си.

   Факт е, че неочакваната ситуация, в която изпаднахме, отприщи дискусия за образованието – за ролята и работата на учителите, за връзката родител - учител - ученик, за използването на онлайн платформи и мобилни приложения в преподаването и тестването на знанията на учениците, за нуждата от подпомагане на всички социални групи, на които им е по-трудно да участват в дистанционното обучение.

   Предстои ни да видим какъв ще е ефектът от този разговор. Днес обаче, три седмици преди началото на новата учебна година, ще обърна внимание на илюзията, която този разговор породи у някои, а именно, че дистанционното обучение едва ли не може да замести изцяло офлайн обучението.

   Онлайн обучението безспорно е инструмент, който може и би трябвало да бъде използван за надграждане на обучението в класната стая, но в никакъв случай не може да бъде негова алтернатива на ниво училище. Онлайн обучението е подходящо в кризисни ситуации като настоящата, но в никакъв случай не може и не би трябвало да се превръща в основен модел на преподаване.

   Вярвам, че мястото на училищното образование е в училището, защото физическата класна стая има две изначални предимства и пред най-лъскавата онлайн класна стая.

   Придобиване на социални умения

   Ученическите години са времето, в което придобиваме основния пакет от социални умения, които си ни нужни, за да разгърнем потенциала си като човешки същества.

Тогава се учим да изразяваме позиция и да даваме възможност на другите да правят същото, да представяме идеите си убедително пред други хора, да работим заедно с момичета и момчета с различни характери за постигането на общи цели, да разчитаме езика на тялото на отсрещната страна, да гледаме в очите хората, с които общуваме, да подбираме думите си, да преценяваме на кого можем да се доверим, да се съобразяваме с нуждите, интересите и предпочитанията на другите и в същото време да удовлетворяваме собствените си потребности и желания, да се адаптираме към специфични ситуации в движение, да правим разлика между сериозно и забавно, между забавно и опасно, между опасно и наивно, и т.н., и т.н.

   Каквото и да правим, няма как да развием тези умения през Zoom. Или през Microsoft Teams. Или през Skype. Или през Viber, Messenger и WhatsApp.

   Тези приложения и всички техни себеподобни ни позволяват да държим връзка с близки, приятели и колеги от разстояние и да изпълняваме задачи, които не изискват физическото ни присъствие. Като посредници в комуникацията обаче те не ни позволяват да общуваме по онзи непринуден начин, по който общуваме в отсъствието на екран помежду ни.

   Питали ли сте се защо бизнесмени и бизнес дами са склонни да летят хиляди километри, за да говорят с потенциални инвеститори или партньори, когато могат да го направят онлайн? Или защо повечето работодатели настояват финалните интервюта с кандидатите за една или друга позиция да се провеждат в офиса на компанията? Или защо психотерапевтите отделят пари за наем на кабинет, когато могат да консултират клиентите си, докато си пият кафето у дома пред компютра? Или защо сме по-склонни да сипем обиди и жлъчни коментари в социалните мрежи, отколкото при живите срещи с обекта на нашата агресия?

   Отговорът: защото екранът не може да предаде адекватно емоциите ни, които действат със съвсем различен интензитет при живото общуване. А ако просто си пишем, без да виждаме човека от другата страна, емоционалната страна на общуването страда още повече.

   В тази връзка училището – и всяка друга социална среда, включително клубове по интереси и спортни школи – служи като основа за социализацията ни и докато сме деца, и в живота ни като възрастни.

Когато развием необходимите социални умения в ранна възраст, ще можем да общуваме успешно и в онлайн среда. Обратно, не се ли научим да общуваме очи в очи, няма да можем да общуваме и онлайн – нито като деца, нито като възрастни.

           Изграждане на здрави връзки

   Второто фундаментално предимство на физическата класна стая произтича от първото – когато ходим на училище, ние се опознаваме със съучениците и учителите си и изграждаме взаимоотношения, които с времето могат да прераснат (и често прерастват) в приятелства за цял живот.

   Изграждането на дълбоки взаимоотношения онлайн е почти невъзможно. Дори в случаите, когато двама души, запознали се онлайн, завържат приятелство или създадат семейство, те преминават на този следващ етап едва след като прекарат известно време заедно – на живо.

     Училището е много повече от място за придобиване на знания.

   Най-вече то ни помага да доразвием и дообогатим представата си за света. А това се случва не толкова през покриването на материала от задължителната учебна програма, колкото през човешкия контакт – по време на часовете и извън тях.

   Благодарение на бавното и красиво опознаване, което предшества всяка една здрава връзка, приятелска или интимна, сред приятелите ми днес са двамата учители, оказали най-силно въздействие върху оформянето ми като личност. И двамата преподават английски, но имат запазено място в сърцето ми не толкова заради езиковите знания, които са ми предали, а заради примера, който ми дават през годините, откакто се познаваме – с отношението си, с добрината си, с щедростта си, с искреността си. С човечността си.

   Сега си давам сметка какъв късметлия съм, че докато бях в гимназията, не ни се наложи да учим дистанционно. В противен случай надали щях да се сближа с тези учители и те надали щяха да могат да ми дадат примера, който ми дадоха, защото онлайн климатът не предлага най-благоприятните условия за тази цел.

   Ето защо вярвам, че връщането на учениците и учителите към обичайното им всекидневие в училище в момента, в който вирусът ни остави на мира и не застрашава здравето им, ще ни даде повод да си отдъхнем и да погледнем към бъдещето с надежда.

   Разбира се, само ако искаме да отглеждаме хора, а не

---

Текстът е публикуван в блога на автора-



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha