Четвъртък, 25 Април 2024

"Нет инфо" се жалва от Facebook: може да е повлияла на изборните резултати

Публикация   08:53     01 Дек, 2019 /     akcent.bg   /     687

Оттам настояват пред ЦИК, че социалната мрежа е медия и трябва да се съобразява с българския изборен

   Любопитна жалба е постъпила в Централната избирателна комисия (ЦИК), става ясно от регистъра на жалбите и сигналите, който комисията поддържа. Тя е срещу... Facebook, а общото с изборите е политическата реклама в социалната мрежа. 

   Подадена е от "Нет инфо" АД, като според българското дружество Facebook може и да е публикувала договорите си с възложителите, но не е изпратила до нашата Сметна палата и до самата ЦИК тарифите си за политическа реклама - според изискванията на родния Изборен кодекс (ИК).

   "По този начин дружеството (Facebook Ink.) е нарушило разпоредбите на ИК и чрез незаконосъобразното си поведение, освен че е извлякло недобросъвестно конкурентно предимство пред останалите задължени по ИК субекти, но е и осъществило сериозно нарушение на изборните правила и по този начин е било в състояние да повлияе на изборните резултати", посочват жалбоподателите.

   И се мотивират: Социалната мрежа е реализирала приход за 2019 година от българска политическа изборна реклама в размер на 834 247, 55 лева. "Тази огромна сума е несъизмерима с приходите от политическа реклама на която и да било българска електронна медия", пишат от "Нет инфо" до ЦИК. И правят сравнение със собствените си приходи (от местния вот) - около 75 000 лева. В същото време цитират данни, според които към януари тази година активните потребители на социалната мрежа у нас са 3,7 млн. души, от което следва изводът:

   "С тази база от потребители Facebook разполага с огромно влияние на рекламния пазар и на неговия подпазар - пазарът на политическа реклама."

   Като не се съобразявала с българския изборен закон, компанията на Марк Зукърбърг извличала "конкурентно предимство пред останалите задължени по ИК субекти", посочват още жалбоподателите.

   Оттам цитират текста от Изборния кодекс, в който изрично е посочено, че социалните мрежи, в т.ч. Facebook, не са доставчици на медийни услуги, т.е. не са медии като телевизиите, радиата, сайтовете, вестниците и пр. - следователно за тях не важат разпоредбите на ИК.

   И въпреки това, настояват:

   "Facebook има двояка природа." 

От една страна била най-голямата световна платформа за безплатна комуникация, в т.ч. чрез обмен на снимки, видео и пр., но от друга предлага и рекламно пространство като всеки друг доставчик на медийна услуга. В този смисъл от "Нет инфо" посочват, че чрез Vbox7 също предоставят възможност за видеосподеляне - на клипове между различни потребители и настояват, че Facebook всъщност е медия. В заключение искат от ЦИК да установи нарушение от страна на световната социална мрежа.

   От Централната избирателна комисия са взели решение по жалбата - и то без изненади е, че нарушение не е установено. Именно защото в закона изрично е записано, че социалните мрежи не са медии.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още