Събота, 20 Април 2024

Учители готвят протест в първия учебен ден

Учители готвят протест в първия учебен ден
Публикация   07:43     13 Септ, 2019 /     akcent.bg   /     598

Причината е наредба, която предвижда посещения по домовете на отсъстващите ученици

    В началото на новата учебна година учители готвят протест пред просветното ведомство. Повод за недоволството е наредба, която предвижда посещения по домовете на отсъстващите ученици.

   Част от педагозите смятат, че промяната ще ги превърне от учители в полицаи. 

   Според готвените промени детските градини и училищата в страната трябва да сформират постоянни екипи, които да следят дали учениците отсъстват без уважителни причини. Една от задачите на екипите включва посещение на адреса на отсъстващото дете.

   Преподавателят по китайски език Яна Шишкова обаче твърди, че никой не се е допитал до мнението на учителите.

   "През лятото беше представен на вниманието на учителите проект на постановление на МС , в което се предвиждаше ежедневно и незабавно ние да реагираме и да бъдем заедно с екипи от полицаи и социални работници на разположение", каза Шишкова.

   Заедно със свои колеги Яна пише становище против промените, подкрепено от над 6000 души в онлайн петиция. "Министър Вълчев излезе по медиите и каза, че няма да бъде всеки ден, или когато се налага, а когато се налага може да бъде и всеки ден", каза още учителят по китайски език.

   Против готвения протест се обявиха всички синдикати в образованието. В официално писмо до медиите се посочва, че акцията е "провокация с неясни цели". И допълват, че някой разпространява "измислени внушения за нарушени учителски права". 

   От образователното министерство обясняват нуждата от подобни екипи с ниската средна посещаемост в много училища у нас - на места тя достигала под 50%. 

   "Не е целта да ходят всеки ден по домовете. Целта е да има реактивност. Целта е да ги накараме тези деца да ходят на училище ежедневно. Не можем да се откажем от това. Това означава да живеем в бъдеще в общество с повече изключени хора", заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.

   "Ние засега не идентифицираме протести на учители в множествено число, идентифицираме един конкретен апел за протест на учител, който преди е изразявал отношение срещу проекта на стратегия за детето. Нашето усещане е, че се опитват да етикетират един протест като учителски без той да е такъв, добави министърът по повод протестите.

          Заплати

   Очаква се двойно увеличение на учителските заплати до 2021 г., коментира по-рано днес Красимир Вълчев.

    "Допълнителни планирани средства в средно срочната годишна прогноза спрямо 2019 г. са 360 млн. за 2020 г. и 720 млн. за 2021 г. По този начин допълнителните средства за възнаграждение на педагогическите специалисти 2021 г. ще бъде 1 млрд. и 380 млн. повече спрямо 2017 г. което е необходимо за двойното възнаграждение на учителите".

           Промяна

   Основната промяна в образователната система в близките години ще е това - учителите да се учат едни от други, посочи още Вълчев.

   Министърът обясни, че недостигът на човешки ресурс в сферата ще се задълбочава. Той каза още, че учителите няма да бъдат заменени, но постоянната им преквалификация ще е наложителна.

    "Ролята на учителя се променя. Сега се очаква той да мотивира ученика, да го вдъхнови и да го научи на критично мислене. Това изисква базови знания и умения", каза още Вълчев и добави, че е необходимо да бъдат променени методите на преподаване и учебно изпитните програми.

   "Трябва да направим така, че всички деца да придобият ключови за реализацията си способности. Днес образователната система образова деца, които ще са на пазара на труда през 2050 - 2060 г.", каза още той и обясни, че се увеличава миксът от знания и умения, които децата трябва да придобият. Такива са уменията в областта на дигиталната креативност, както и създаването и управлението на машини с изкуствен интелект. След масовото навлизане на изкуственият интелект ще бъдат необходими хуманитарни умения, както и грижа и разбиране на човека, каза още министърът. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha