Днес е : Събота, 7 Декември 2019

Готов е проектът на методика, която да въведе ред при обезщетенията след катастрофи

Публикация 12 Aug, 2019 / akcent.bg

   Готов е проектът на методика, която да въведе ред при определяна размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди, плащани по "Гражданска отговорност, след катастрофи на пътя, съобщиха днес на пресконференция от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Тя е изготвена от избраната от Гаранционния фонд консултантска компания "HLB България", като в работата са участвали 16 експерти - лекари, психолог, актюери и финансисти.

  До края на деня методологията трябва да бъде качена на сайта на Гаранционния фонд, като предстоят обществени обсъждания по нея, преди да се подготви и утвърди съответната наредба. Поставеният срок това да стане е 7 декември.

   Целта на въвеждането на методиката е да се избегнат субективизмът и дисбалансите, които се получават при обезщетенията в различните съдилища. За едни и същи случаи в различните съдилища неимуществени вреди варират от 80 хил. до 150 хил. лева, посочиха от асоциацията.

   Освен това бъдещата наредба щяла да създаде и предвидимост за застрахователите, пострадалите лица и техните близки какво могат да очакват.

  Иначе, както и досега, застрахователят ще решава какво да бъде обезщетението, а който не е доволен от него, ще може да се обърне към съда. Според председателя на АБЗ Константин Велев методиката предлага справедлив механизъм на база сегашната съдебна практика и практиката на застрахователните компании.

  Той допълни, че няма как да знае дали съдилищата ще се съобразяват с бъдещата наредба. Велев поясни, че те все пак ще имат една обективна база, на която да стъпят.

   Председателят на Асоциацията на българските застрахователи Константин Велев (вдясно) и председателят на управителния съвет на Гаранционния фонд Борислав Михайлов (в средата)

    Методологията предлага двукомпонентно обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, като при изготвянето е анализирана практиката във Великобритания, Франция, Испания, Германия, Италия и Румъния, обясни ръководителят на проекта в консултанта "HLB България" Розалина Градинарова.

  Тя допълни, че методиката е базирана на испанския модел със заемки от френския. Христо Христов, който е част от екипа, допълни, че за имуществените вреди (разноски за лечение, полагане на домашна грижа, пригаждане на жилище и т.н.) се предлага да се запази сегашният подход, като те ще трябва да се доказват с документи.

   Неимуществените вреди на преживелите катастрофи ще се оценяват с точки, като всяка една е със стойността на минималната работна заплата, а за всяка травма ще има присъдени точки. Когато става въпрос за обезщетение за роднини и близки на загинал, ще се изчислява основна вреда, особена вреда, включваща коригиращи фактори, увеличаващи обезщетението до 75%, като смърт на бременна жена например, а третият компонент ще са фактори от изключителен характер (необичайни обстоятелства, представляващи тежка последица - например, ако бащата е бил принуден да наблюдава смъртта на сина си). За особената вреда и изключителния характер се предвижда да има определен лимит.

   На пресконференцията бяха представени примери за обезщетения за лека травма, тежка травма и политравма, от които стана ясно, че при прилагане на методиката обезщетенията ще се повишат. При примера със смъртния случай имаше леко понижение.

   Според присъстващи на пресконференцията адвокати, които вече са се запознали с методологията, обезщетенията са четири-пет пъти по-ниски от приетите в съдебната практика. Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи уточни, че за смъртта на дете се предлага обезщетение от 75 хил. лева при 150-200 хил., давани от съдилищата. "Искат да ни накарат да сме европейци втора ръка, същите тези български застрахователи при катастрофа в чужбина плащат след съдебни решения по 1 млн. евро обезщетения за загинал", допълни той.

   "Целта на методиката е да намерим баланс, а не да закрепи най-високите обезщетения, които са постигнати", отговори Розалина Градинарова. Тя поясни, че това е само предложение за методология и от нея могат да отпаднат текстове, а други да бъдат сериозно променени.

   В отговор на въпрос Константин Велев каза, че застрахователите не очакват да се повиши цената на гражданската отговорност при въвеждане на бъдещата наредба.

Коментари

Свързани новини

Реклама

Реклама