Събота, 20 Април 2024

Пламен Бобоков: Времето е подходящо за обединяване на бизнеса

Пламен Бобоков: Времето е подходящо за обединяване на бизнеса
Публикация   19:05     28 Дек, 2011 /     сп. Приста   /     813

Искаме да намалим риска от кризата в Европа

 

 

Г-н Бобоков започна ли да се възстановява пазарът на моторни масла след кризата?

- През последните два месеца забелязваме едно възстановяване на заявките на масла към Приста Ойл от предкризисния период. Но според мен, тук не става дума за растеж – по скоро  се явява като следствие от фалита на много компании, които се занимаваха с този бизнес или от драстично намаление на обемите при другите играчи. Не мисля, че в абсолютни цифри има увеличение на пазара, той за съжаление остава свит. Компанията ни винаги е предлагала качествени продукти и е успявала да реализира на пазара стабилни обеми, заради това ни определят като сигурния и надежден доставчик в този сегмент. Не мога да кажа, че сме увеличили пазарния си дял, защото това е ефект само от последните два месеца. Освен това, в средата на годината намалихме чувствително продажбите на всички продукти в ниския сегмент, тъй като се получи голямо ценово разминаване между това, което се търси, и това, което се предлага на пазара.

 

Според прогнозите на световните икономисти Европа не я очаква нищо добро през следващата година. Какви са Вашите очаквания?

- Категорично считам, че 2012 година  ще бъде най-тежка от последните кризисни години, затова съм убеден, че компаниите, чийто бизнес е обвързан изцяло със Западна Европа, ще усетят доста сериозни проблеми през идващата година. Но независимо от лошите сигнали идващи от Гърция, Италия и Унгария, вярвам, че Обединена Европа ще се справи с кризата.

 

Заради свиването на Западните пазари ли Приста ойл се насочва към развитие на бизнеса си на изток?         

- Идеята ни е да диверсифицираме риска и да излезем на пазари, на които световната икономическа криза не се усеща толкова силно. На първо място такъв регион е Близкият изток - държавите износителки на петрол и на петролни деривати. Кризата се чувства по-слабо и при по-затворените икономики, каквито са средноазиатските. В тези държави глобалните процеси не влияят толкова силно и това гарантира тяхната относителна стабилност.

 

Кои са най-силните ви пазари в момента?

- Зависи в какво отношение - може да бъде по отношение на обем продадени продукти или по отношение на печалбата. Все още най-печелившият ни пазар е българският. В предните позиции, особено със своите размери, е турският пазар, следван от румънския пазар. Освен това, като едни от водещите ни пазари бих посочил Унгария и Украйна. Експортният ни бизнес през тази година има най-голям дял, защото търсим варианти за компенсиране на намалелите ни продажби в Източна Европа.

 

На какъв етап са започналите в края на 2010 г. преговори с Европейската банка за възстановяване и развитие за отпускане на заем от 50,5 млн. евро?

- Продължаваме с преговорите. Оттогава насам много от условията и средата се промениха. Оптимист съм  и считам, че ще приключим успешно.

 

Една от последните Ви инвестиции е навлизането чрез джойнт венчър на пазара в Узбекистан, как избрахте именно тази държава за развитието на нова производствена дейност?

- Узбекистан е най-голямата държава в Централна Азия - има огромен потенциал с 30 милионния си пазар, не само за Приста ойл, но и за всяка една българска компания. Разбира се, страната има и своите недостатъци, но аз предпочитам да говоря за предимствата, защото именно те ни накараха да я изберем. Узбекистан е един от големите производители на газ, в по-голямата си част населението е младо, държавата е богата на полезни ресурси и има предвидима бизнес среда, което за нас е голямо предимство. Има сериозно отношение към инвеститорите и много добре развито селско стопанство, както и уникални климатични дадености. Не трябва да се забравя, че държвата е единствената страна в региона, която има автомобилостроене като произвежда около 350 хил. нови автомобила годишно. Отделно от нашия бизнес, определям като голям потенциал за българския бизнес – туризмът. Би трябвало представителите на туристическия бранш да бъдат доста по-активни, защото няколко милиона узбекски граждани почиват в Турция, а аз определено считам, че България може да бъде по-конкурентна за узбекски клиенти или поне при по-голямата част от тях. 

 

Проблем или предимство е че правителството на Узбекистан ви е партньор?

- Има си своя риск, но според мен е предимство. Изхождайки от факта че основата на нашето партньорство е президентски декрет, който се приема за един от най-стабилните актове, последван от постановление на правителството и изпълнение. А и от досегашното ни присъствие там сме изключително доволни, политически нещата са предвиди-ми. Това е изключително важно за бизнеса, който търси поне краткосрочна прогнозируемост и постоянство. Проблем донякъде имаме с режима за смяна на валута, който е доста ограничен, но ще бъде облекчен с увеличаването на износа, като очакваме той да надмине 50 % от произвежданата продукция.

 

Какво включва цялостната Ви инвестиционна програма през тази и следващата години?

-  В преговори сме за покупка на компании на партньори от региона, тъй като е подходящо време за консолидиране на бизнеса ни, за да си осигурим по-голям достъп до други пазари. Предстои ни голяма инвестиция в маркетингов проект за препозициониране на про-дуктите ни в топ сегмента. Когато се работи със скъп ресурс, е трудно да поддържаш продукти в ниския ценови сегмент. Това няма да доведе до увеличаване на обемите ни, но ще увеличи печалбата ни. Тази крачка, разбира се, изисква и необходимото финансиране, затова и водим преговори в тази посока. Работим и върху нов бизнес проект, който планираме да обявим в началото на следващата година. Той няма да е нов за групата като цяло, но ще е нов за Приста ойл. 2011 година мина под знака на преструктурирането - преструктурирали сме бизнеса си в Турция, България и Румъния, а в края на годината ще приключим този процес и в Унгария, тоест на основните ни пазари.

 

В какво се състои преструктурирането на компанията Ви?

-  В съкращаване на служители, в назначаване на нови специалисти… Закриваме определени производста, за които виждаме, че е безсмислено да се развиват. Разработваме нови продукти и разкриваме нови пазарни ниши, в които има потенциал.Опитваме се да се учим от големите компании, но никой не знае какво ще се случи реално в ситуацията на криза. При нас водеща роля изграе спекулативността на пазара - говоря за петролните продукти, които не се котират на борсата, каквито са базовите масла. Почти невъзможно е да хеджираме доставките си на суровини, което води до негативни тенденции, но вече овладяваме този процес. Смятам в най-скоро време да превърнем недостатъка в предимство.

      2011 година беше най-лошата година в историята на Приста Ойл, но считам, че всичко това вече е зад гърба ни. Излизаме преструктурирани, мотивирани, финансово стабилни – готови не само да се справим с предстоящата най-тежка 2012 година, но и да покажем доста добри резултати.

 

В Югоизточна Европа къде най-добре се прави бизнес?

- Може би в Румъния. По-атрактивна е, с по-голям пазар, по-добре се работи с администрацията. Бих насърчил повече български компании да инвестират там. За съжаление, Румъния има неблагоприятна данъчна политика, тъй като популизмът при тях бе голям и сега си плащат за него.

 

 

Как бихте оценили средата за правене на бизнес в България?

- От една страна има с какво да се похвалим: макроикономическа стабилност, добра фискална политика, балансиран бюджет. От друга страна – малък пазар, свито отребление, ниски доходи, финансова и икономическа криза. Тежко е, но трябва да се оцелява. Повече оптимизъм,  повече труд и вяра в успеха.

 

                                         Въпросите на журналисти от в-к „ Труд” и „Капитал дейли”



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha