Петък, 26 Април 2024

Пилотна нощна линия ще обслужва русенци от догодина

Пилотна нощна линия ще обслужва русенци от  догодина
Публикация   18:18     19 Март, 2018 /     Интервю на Румен НИКОЛАЕВ- част II   /     1623

40 ще са санираните блокове до края на 2018 година, още 60 са в етап на готовност, обяви зам.- кметът на Русе Страхил Карапчански

  • Г-н Карапчански, Вие сте от Ямбол, от Южна България. Не смятам, че имате принос в това Лидл да открие в Ямбол централен логистичен склад. Както и се вижда, че въпреки действията на Община Русе Северна България и градът ни око не да запада, по поне не търпи демографско развитие… Наскоро голяма немска компания посети и Русе с инвестиционен интерес, получи ли не нещо?

   Да, Ямбол е родният ми град – до 7-ми клас живях там. Развитието на инфраструктурата в Южна България прави впечатление на всеки. Ясно е, че добрата свързаност в Южна България и новоизградените магистрали дават естествен тласък за развитието, в т.ч. на по-малки общини и на по-изостанали региони.

   Окуражаващи са сигналите, които идват от държавата, че изграждането на магистралата Русе – Велико Търново и на новия Дунав мост нямат алтернатива. Това се потвърди и при последното посещение в Румъния на външния министър г-жа Захариева. Така се създава предсказуема среда, че тези два знакови проекта със сигурност ще дадат по-добър тласък за развитието на Северна България и региона. Така Русе може да капитализира принадлежността си към трансграничната агломерация Русе – Гюргево – Букурещ с пазар от 3-4 млн. души. Всички сме единодушни, на централно и на местно ниво, че бъдещето на Северна България и на региона е пряко свързано със своевременното завършване на тези проекти. Както и на магистрала „Хемус”. 

   От гледна точка на предпоставки за развитие и на потенциал Русе е сред градовете, които притежават всички дадености, които един инвеститор би могъл да търси – свободни търговски и индустриални площи, елитен университет, професионални училища с традиции… Наскоро в едно бизнес издание на престижния „Файненшъл таймс” открои именно Русе, заедно със Стара Загора, като двата български региона с много висок потенциал за развитие от гледна точка на инвестиционната им привлекателност.

  • Какво все пак каза при срещата с Общината немският инвеститор?

   Аз не съм негов представител и не съм оторизиран да коментирам детайли от срещата…

  • Но може да кажете като част от екипа на Община Русе, с когото са се срещнали?

   Голяма част от чуждестранните инвеститори, които са идвали в Русе и с които съм разговарял, добре познават предимствата на Русе.

  • И въпреки това не идват…?

  Всички чакаме успешното приключване на знаковите проекти, за които говорихме преди малко, за да може тази инфраструктурна обезпеченост да стане факт.

  • Т.е. да не чакаме нови инвеститори до завършването на тези проекти?

  Аз мисля, че завършването на повечето от тях до 2020 – 2022 година е една реалистична перспектива. Може би новият мост би отнел по-дълъг хоризонт…

  • Като говорим за инвеститори, инвестиции- скоро  в Общината пристигнаха резултати от една анкета, където най-големите 25 компании и фирми споделят своите нагласи по редица въпроси. Кое е най-интересно от тези резултати?

   Най- сериозен е проблемът с предлагането на работна ръка, който е и за цяла България. Той е проблем за икономиките и държавите, които имат сериозни демографски проблеми. Това се дължи и на отлива на квалифицирани млади хора в посока Западна Европа. Това не е феномен само за Русе, но естествено и той е засегнат.

   Проблемът с острия недостиг на квалифицирана работна сила е най значим в производствения сектор. За един инвеститор от Германия например е трудно да осмисли, че в при нас в производството е масова практика да се назначават хора с инженерни дипломи на неинженерни позиции, поради липсата на достатъчно добре квалифицирани специалисти със съответното средно професионално образование.

  Това налага един задълбочен дебат между всички институции, които имат отношение към пазара на труда и обединяване на усилията, така че да бъде удовлетворено реалното търсене на работна ръка от страна на онези, които създават заетост.

  • Какво е събитието или проектът, който ще донесе за Вас, а вероятно и за русенци, най-голямо удовлетворение през 2018 година?

     В приоритетите за 2018 година екипът ни си е поставил за цел успешното приключване на всички проекти с европейско финансиране, които стартираха през изминалата година. Наред с тях е активното участие на Община Русе в Националната програма за енергийна ефективност. Целта ни е до края на годината общият брой блокове, които се санират, да достигне 40 (готови сме с още над 60, които изчакват наличие на финансов ресурс по програмата). Максимално сме скъсили всички срокове, безкомпромисни сме и по отношение на качеството.Много разчитаме на обратната връзка и на прекия контрол на живущите, като към всеки сигнал подхождаме индивидуално и със специално внимание.

  • И последен въпрос – предполагам и на Вас не Ви е приятно да гледате ония движещи се неща, наречени обществен транспорт. Работите ли в тази област, за да се променят нещата коренно, не само да се подобрят.

   В управленската програма на кмета г-н Стоилов за настоящия мандат темата с подобряване качеството на обществения транспорт е приоритетна. За съжаление наслоените през годините назад проблеми не позволяват те да бъдат решени намига, с магическа пръчка.

   След придобиване на собствеността върху електротранспорта от Община Русе и строг контрол върху резултатите на дружеството, има много добри предпоставки в скоро време на дневен ред да дойде и поетапното обновяване на подвижния състав. Важна крачка в тази посока ще бъде разработване на нова маршрутна схема на целия град. С нея ще се въведе ред и структура в курсовете и разписанията на вътрешноградските и междуградските линии. Идеята е да се предотврати дублирането на тези линии, както и между автобуси и тролейбуси.

   Ако всичко върви по план, новата маршрутна схема трябва да влезе в сила още през 2018 г. За разработването й ще ползваме специален математически модел, който ще обхване реалното използване на различните линии и тяхната натовареност през различните сезони, както и в различните часови пояси. Ще се съобразим и с изискванията и с работните графици на големите работодатели. Ще проведем редица публични обсъждания, преди да я внесем за разглеждане от Общинския съвет, така че всички, които имат отношение и мнение, да го изразят.

  • Може ли да се очаква по някаква европейска програма да бъдат закупени нови тролеи?

   Към момента това не е на дневен ред. При най-малката възможност за кандидатстване по допълнителни програми ще се възползваме. За съжаление, когато това беше реално и възможно, собственикът беше частна компания, а правилата не позволят европейско финансиране в полза на частни оператори.

  • София ще има експериментален нощен градски транспорт. Вие правите проучване и кога ще стане ясно дали и Русе ще има нощни линии?

   Чакаме да стане готова новата транспортна схема, да са стане ясно по кои линии и в кои часови пояси би могла да се случи и при нас. Надявам се в началото на 2019 година да пуснем пилотна нощна линия, която да свързва основните транспортно-комуникационни точки в града. Финансирането за тестовия период вече е осигурено по проект на Община Русе по програма „Хоризонт 2020“ на Европейската комисия.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha