Четвъртък, 25 Април 2024

Борислав Стефанов:България трябва да се рекламира в Китай и САЩ

Публикация   15:24     10 Дек, 2010 /     интервю на Румен НИКОЛАЕВ   /     621

Ще се стимулират сектори, които не изискват инфраструктура и не се влияят от дупките по пътя, обяви в Русе изп. директор на Агенцията за инвестиции


 

 

- Как ще коментирате размерът на инвестициите през 2010 година?

-    Ако се погледне реално, ще стане ясно, че инвестициите в България са намалели в три сектора- единият е финансовия, другият- търговията и третият- строителството. В тези три сектора инвестициите през последните 2-3 години са били между 60 и 90 на сто от всички инвестиции. Наистина миналата година са били 2,5 пъти повече от сега, предната година са били дори повече. Като види човек цялата разлика ще види, че това е заради тези три сектора. Просто като е растяла икономиката много, са растели инвестициите във финансите. БНБ няма как да следи в какво точно инвестира една банка- ако вземем например Уникредит, може Италия да инвестира в нова банка, или като стокови кредити. Ако Метро получи пари от Германия не е ясно дали се строи нов завод или са за стоките, които се продават вътре.

Тази година тези три сектора се привлекли между 11 и 17 на сто от общия обем инвестиции. Останалите са в енергетика, промишленост, телекомуникации и др. Последният доклад от миналия месец показва, че до края на септември инвестициите са около 900 млн. лева. От тях 100 са финанси, търговия и недвижимост. Миналата година тази цифра е била 2,2 млрд. лв. за същия период, а трите сектора- 1,5 млрд лева.

Когато се говори за това, че са изчезнали инвеститорите, трябва да се има предвид, че тези, които са в производството, са си тук. Всяка година инвестициите в промишленост, енергетика, услуги са горе долу едни и същи.

По- важно е какво ще се прави точно тези инвестиции да се увеличават, защото те са с потенциал.

-                     В тази посока какво планира държавата, за да стимулира инвестициите в производство?

-                     Има Оперативна програма „Конкурентноспособност” на ЕК. Тя специално е за рекламиране на България. Вярно е, че тя доста се забави, но пуснахме няколко поръчки. Даже днес разглеждаме една от тях. Сега все още правим анализи и стратегии, за да можем да определим десетина индустрии, които да рекламираме.

-                     Кои например?

-                     Например в услугите- тези, които са аусорсинг и офшоринг- тези, които са тип колцентрове, за които е добре да минат на аусорсинг на инженерни услуги, на медицина, на софтуер, там, където има потенциал. Това са сектори, за които инфраструктурата  няма значение, за разлика от фирми, свързани с производство. Иска ми се да направим голяма конференция като тази през миналия месец в Шератон някъде в Европа и в САЩ, за да може повечко фирми да дойдат.

-                     А в промишлеността какви стъпки смятате да предприемете?

-                     Едната е тежката промишленост- по времето на комунизма са направени много заводи и в момента все още в България има евтино електричество, ниски данъци. Такива предприятия вече са приватизирани, а нови не се строят, защото са си една сериозна инвестиция. През 2006-2007 а г. е имало 2-3 фирми, които са искали да построят заводи в областта на металургията, но тъй като инвестицията в един такъв завод са над милиард евро, покрай кризата тези планове се замразиха. Сега въпросът е да дойдат точно при нас, а не някъде другаде.

Другата е леката промишленост и Вю е пример за това… въпреки че 10 млн. евро не са малка сума, но не са и голяма. Така че тук може да се докарат още фирми от този размер. Важно е да се направи един добър маркетинг в страни като Китай и САЩ. Там знаят, че има Източна Европа като регион. Може да бъдат привлечени с по- ниските данъци и по-ниски заплати в сравнение с една Чехия, въпреки че това също не е най-добрата реклама. Но един инвеститор се интересува от тези неща.   



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha