Петък, 19 Април 2024

Димитър Маргаритов, председател на КЗП: Някои нарушения са умишлени, други – от непознаване на законодателството

Димитър Маргаритов, председател на КЗП: Някои нарушения са умишлени, други – от непознаване на законодателството
Публикация   08:57     04 Май, 2017 /     akcent.bg   /     771

За избягването им има специална програма

  Сред стратегическите приоритети за дейността на Комисията за защита на потребителите през следващите периоди е насърчаването на търговците да познават законодателството. Доста пъти установяваме, че при нарушения не става въпрос за желание умишлено да бъдат увредени интересите на потребителите, а за непознаване на правилата. Това заяви председателят Димитър Маргаритов в предаването „Още от деня” по БНТ.

   „Нормативната уредба, особено в онлайн търговията, е динамична и затова сме си поставили за цел да участваме активно в процес, при който търговците ще могат да получат релевантна информация от нас за това как трябва да постъпват в определени ситуации, за да бъдат интересите на потребителите защитени и от самите икономически оператори”, коментира Маргаритов. Той добави, че в момента комисията развива проект именно с такава цел.  

   Председателят посочи, че един от най-често срещаните от потребителите и констатирани от контролния орган проблеми при пазаруване онлайн, е свързан с правото на отказ от покупка в дадения по закон 14-дневен срок. „Понякога основателно потребители твърдят, че търговците не уважават това право или пък не възстановяват платените суми в срок”, добави той. По думите му това право е налично, тъй като законодателят е предвидил, че при пазаруване онлайн потребителят избира на екран и невинаги може да прецени дали стоката съответства на неговите изисквания напълно. „Изключения са някои случаи, които касаят хигиена или интелектуална собственост, например. Но най-често пазаруваните стоки по интернет като дрехи и битова електроника, хората имат право да върнат в 14-дневен срок без да е налице дефект, а просто защото не им харесват. В този случай законът предвижда те да получат в същия този срок парите си обратно по начина, по който са ги платили”, обясни Маргаритов.

  По отношение на напълно съзнателно извършваните нарушения – нелоялните практики, председателят на КЗП препоръча на търговците: „Когато искат да отправят послание към своите клиенти, да се водят от това, че има правила на играта и че когато потребителят остане огорчен, няма да се върне като редовен клиент при тях.” 

   Маргаритов коментира и темата „Европа на две скорости” така: „Големият въпрос е законосъобразно ли е или не. Нашите проучвания показаха, че това е законосъобразно. Друг е въпросът дали е правилно и дали така трябва да бъде. В момента разгръщаме мащабен проект, който е част от инициативата ни за привличане на неправителствения сектор в това потребителската защита да бъде още по-добра. Скоро ще излезем с резултати, от които ще се види какво пише на етикета и какво е съдържанието, колко са скоростите и как да противодействаме на това да живеем по различен начин спрямо останалите.”

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha