Петък, 19 Април 2024

Австрия предвижда влагане на 10 % биодизел до 2018 г , в момента този процент е 7

Австрия предвижда влагане на 10 % биодизел  до 2018 г , в момента този процент е 7
Публикация   18:23     24 Авг, 2011 /     С Ралф ВИНТЕР разговаря Румен НИКОЛАЕВ- Виена   /     598

Държавна програма стимулира ползването на електромобили

 

 

Австрийската агенция по опазване на околната среда обслужва и министерството на околната среда, и индустрията. Тя е  независима структура, която се финансира от държания бюджет. Дейността и се заключава с извършване на мониторинг по теми, свързани с екологията, контрол на екопроекти и др.

 

Ралф Винтер- Отдел за възобновяеми източници на енергия в транспорта


 

-На какъв етап е Австрия по отношение на внедряване на възобновяемите енергоизночници?

- Искам да добавя само, че аз изготвям годишния отчет за биогоривата, който Австрия изпраща всяка година в Европейската комисия. През 2010 г. вече са въведени 5, 75 % енергийни или 7 на сто компонента биодизел, който се влага в минералния дизел. Целта е да бъде изпълнена директивата за влагане на 10 на сто като компонента в дизеловото гориво до 2020 г….

- Да, това е изискване на Европейската директива от 2003 г. Как се работи в момента по реализирането и кое кара Австрия да следва тази Директива така бързо и кога реално ще се достигнат тези 10 процента?

- Ето как се стигна до въвеждане на това смесване. Вариантът, да се пусне на пазара чист биодизел 100 процента, който е без акциз, предполага предлагането да бъде сравнително нестабилно. Изхожда се от факта, че е възможно определени години цените на растителните масла, а оттам и на биодизела, да се ниски и оттам да има по- голямо потребление в сравнение с минералния дизел, като се допуска и обратното- когато е на по-високи цени, потреблението му на е по-ограничено. Затова се приема задължителното смесване, за да може да има едни относително стабилни цени и да няма моменти, в които пазарът да бъде в полза на производителите на биозидел, или на тези на минерален дизел.

- Съществува един друг интересен въпрос- кое наложи въвеждането на биодизела- екологията или бизнеса?

- Не трябва да има съмнение, че водещото е екологията и произтича от Протокола от Киото. Това провокира 11 фирми да инвестират в производството на биозидел, които разчитат на политиката, която Австрия води и ангажиментите, които следва в областта на екологията. Така вече са постигнати близо 4,5 на сто от задължителните 20 процента, които трябва да бъдат достигнати до 2020 г. като възобновяеми енергийни източници. Тези цели няма как да бъдат постигнати, ако не се увеличава постепенно процентът на това смесване.

- Как се предвижда във времето това увеличение до 10 на сто да достигне биодизела в минералния дизел до 2020 година, има ли определена визия? Вече са достигнати 7 на сто, а до 2020 г. има още 9 години…

-  При биодизела тези проценти ще бъдат достигнати през 2018 г., а влагането на биоетанол в бензина ще достигне горната граница още през 2015 г. Общият пазар на дизелово гориво в Австрия е 6 млн. тона годишно и 2 млн. тона бензин. През 2018 г. се очаква по този начин да бъдат достигнати изискуемите от Конвенцията 8 енергийни процента възобновяеми енергоизточници в транспорта, които до 10 ще достигнат и с засилената употреба на електрически автомобили.

- Това на практика означава, че през 2018 г. годишното потребление на биодизел ще бъде 600 000 тона?

- Да, така излиза при 10 процента смесване, сега също може да изчислите какво количество се влага при 7 на сто…

- Как се прие въвеждането на тези проценти досега, имаше ли дискусия, имаше ли противници?

- Това стана без някакво напрежение главно поради две причини. Първата е, че има Европейска директива и тя трябва да се спазва, след като страната ни е членка на ЕС. В Австрия хората не подлагат на коментар вече приети норми и закони. Естествено, имаше дискусия до 2004 година, когато бе приет национален закон, който регламентира това. Смесването реално започна на 1 октомври 2005 г., когато бе въведена нулева ставка за чистия биодизел, както и за 5-те процента, които се влагаха в началото в минералния дизел. През 2007 г. започна влагането на биоенатол в бензина. Това е, което държавата пое като ангажимент и го направи.

- Има ли изследване до този момент, в което да се вижда ефектът от влагането на биосъставките в горивата и да стане по-ясен екологичният ефект от това?

- Да, нашата Агенция се занимава с това. В сектор „Транспорт” сме правили такива измервания. При изгарянето на един килограм минерално гориво от нефт се отделя 3,13 кг.емисии въглероден двуокис. При изгарането на 1,1 кг. биогориво, което е равностойността на 1 кг. минерално гориво, се отделя също толкова емисии въглероден двуокис, или три пъти по-малко. Този ефект се следи вече 5 години.

    Друг голям проблем, по който се работи, е устойчивостта на продуктите. Идеята е те да бъдат произведени от устойчиви суровини, да бъдат такива, че да не влизат в конфликт с опазването на околната среда. Семената примерно за рапицата, да бъдат произведени на територии, които унищожават природата. Това важи и за храните. Сега се въвеждат критериите за устойчивост. Това ще стане и в останалите страни на ЕС. Вече са определени две фирми, които са отговорни за доказване на устойчивостта. Засега всяка държава, членка на съюза, подхожда по този въпрос по различен начин. Но смятам, че в края на краищата ще бъдат утвърдени две или три системи, от които ще може да се прави избор и да се извършва това доказване на устойчивостта. Това засяга начина, по който се изчисляват вредните емисии, документите, които трябва да се попълват и издават. В момента ние внасяме от други страни, а те все още нямат въведени сертификати за устойчивост. Но скоро този проблем ще бъде решен.

- Като говорим за електромобили, по какъв начин се стимулира въвеждането на електромобили в транспорта?

- Има създадени работни групи, в които влизат представители на държавни структури, производители на биогорива, на минерални горива, производители на автомобили, производители на електричество… Производителите на автомобили са ясно, те искат да продават коли, като за тях не е толкова важно дали са с двигатели с вътрешно горене или с елдвигатели. Има субсидии за собствениците на електромобили…

- Какво представлява една такава субсидия- намаление в цената, дотиране на формите-производителки?

- Не, при закупуване на електромобил батерията не се плаща веднага, тъй като е скъпа и няма да е приятно на никого, ако след изтичане на гаранцията след две години стане нещо с нея. Затова тя се изплаща на лизинг, а ако нещо стане с нея, то се заменя с нова, без да се заплаща. Субсидии се дават и на фирми, които ползват електромобили и е свързана с процента на намаляване на вредните емисии. Има държавна програма, по която може да се кандидатства и да се получават средства.

-  Има ли срок, в който тези работни групи да излязат с конкретни решения?

- Не, все още те са в първоначален етап от работата си.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha