Академичен ден се провежда по програма ДАСУН

Публикация   18:00     09 Юни, 2011 /     akcent.bg   /     272

Проектът разглежда и ролята на възрастните граждани за развитието на обществото

 Русенският университет съвместно с „Съюза на пенсионерите 2004” се включиха  в реализирането на два проекта  инициирани и ръководени от „Центъра за продалжаващо обучение” при университета в град Улм  Германия по програмата на Европейската комисия „Европа на гражданите”. Целите на проектите са свързани с насърчаване на обществената активност на възрастните хора от Дунавския регион. Във връзка с реализацията на тези проекти на 24 юни от 10 часа в Русенския университет (новият корпус) ще се проведе академичен ден по проекта „ДАСУН”  за обучение на възрастни хора по интересуващи ги теми, които бяха формулирани в резултат на анкета проведена между тях. На 24 юни (Еньов ден) в клуба на пенсионерите в село Табачка пък ще се проведе четвъртата панелна дискусия (последна) по проекта „ДАНЕТ” на тема „Екология/Околна среда”. Тези проекти са обосновани от променитте които настъпиха в Европа в  края на миналия и началото на настоящия век.Те отговарят и на заложените постановки за реализиране на „Дунавската стратегия” на Европейската комисия.

         Страните, обхванати от Дунавската стратегия на Европейския Съюз, са изправени пред значителни демографски промени. Според най-новите оценки на Евростат (1/2010) , 23.3% от населението в Дунавския регион ще бъде на възраст 65 и над 65 години през 2030 г., отчитайки факта, че за  2010 г. съотношението е 16.5 %, следващите 20 години ще доведат до увеличение от 6.6 %. Всички дунавски страни ще бъдат засегнати от този процес, като процентът на застаряващото население ще надхвърли дори този на страните от ЕС-27 (средно увеличение от 5.8 %). Много региони край Дунава изпитват допълнително отрицателния ефект, свързан с миграцията на работещото население, което от своя страна утежнява възрастовия баланс. Тези промени могат да окажат огромно въздействие върху обществото, със значителни последици върху благополучието на хората, социалните и икономическите им възможности, а също и перспективите в образователен и културен план.

       Като се отчита  този процес на трансформиране, удивителен е фактът, че не се обръща достатъчно внимание върху ролята на възрастните граждани за развитието на обществото.

         Възрастните граждани (над 55 г.) не бива повече да се разглеждат като еднородна група от пасивни (безучастни) наблюдатели или като бреме – население, което изисква грижи. Тези хора представляват по-скоро активна възрастова група с различен начин на живот и социален статус, със значителни отлики между  страните и в рамките на  всяка една от тях. Тази разнородна общност притежава знания  и умения, ценни за обществото и по-младите поколения. Активното участие и включването в социалния живот на споменатата група от населението подпомага развитието на гражданското общество и е абсолютно задължително за общото благополучие.

         Проектът цели да се даде право на възрастните граждани за дейно участие в обществения живот и активно съдействие за промяната на заобикалящата ги среда. Възможността да се обсъждат теми, свързани с бъдещето на местните области и на Дунавския регион, като цяло, не само ще допринесе за утвърждаване на националната идентичност, а и ще способства за развитие на европейска самоличност и толерантност  към останалите култури.  Провеждането на национални и международни прояви ще убеди участниците как може да се постигне многообразие и единство в рамките на Европа и на Дунавския регион. Възможността да се сравнят получените данни въз основа на национални и международни прояви стимулира развитието на активно европейско гражданско поведение.

      Тези ксонстатации са в основата на първия проект ДАНЕТ. Проекта се ръководи от „Центъра за продължаващо обучение” на унивеситета Улм. Партньори по проекта са  унивеситети и неправителтвени организации на възрастни хора от  Словения, Румъния, Хърватсска, Австрия и Бълтгария. При това за пръв път българска пенсионерска организация участва в подобен проект.

         Проектът  Д  А С У Н”. се основава на обмен на добри практически идеи, чрез академично обучение на възрастни хора в Дунавския регион и като мост между науката и гражданското общество

            Проктът ще се реализира във вид на кратки лекции и интерактино участие на обучаващите се                                                                                                                         Следните три теми ще бъдат обсъдени по време на академичния ден.                            1. „Рецепти за здравословен начин на живот”                                                                     2. „Културно-историчско наследство - едно пътуване от миналото в утрешния ден”      3. „Солидарността между поколенията – послание към бъдещето                           Целта на проекта е в сътрудничество с четири университета (заедно с неправителствени организации) от 3 дунавски страни (България, Румъния и Сърбия), подпомогнати от Центъра за общо научно обучение към Университета в Улм, да се разработят концепции за академична програма за непрекъснато обучение на възрастни хора, като мост между науката и гражданското общество. Концепциите ще бъдат индивидуално пригодени към местните условия на всички партньори. След осъществяването на проекта те ще бъдат оценени и евентуално приложени на практика. Първоначално ще се обявят концепциите и добрите практики на по-нататъшно обучение на възрастни хора в Европа, които ще ги подготвят с нови задачи в областта на обществените науки, техниката, икономиката и културата. След това всеки тандем по проекта (университет в сътрудничество с неправителствена организация) ще разработи концепция за академичен ден на тема „Стареене и общество“, като я осъществи на практика и оцени. В този процес групите се подпомагат от екип консултанти от Университета в Улм и обменят опит с други партньорски тандеми (чрез имейли, форуми, редовна видеоконферентна връзка). Ще бъдат проучени и обсъдени нуждите на региона. Накрая резултатите ще се оценят и документират. Те могат да послужат не само като база за бъдеща работа на място, но и като пример за подобни академични образователни програми в други райони.                                          



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha